Învață să cumperi inteligent!

Cumpărăturile! Știm cu toții: micile noastre plăceri care ne costă mult. Da, așa e! E un obicei nociv care, treptat trebuie eliminat. Dar, stai puțin! Nu suntem pustnici. Trăim în lumea de azi, avem nevoie să cumpărăm pentru a trăi! Și, dacă asta ne face și puțină plăcere, atunci e cool.

Desigur, nu trebuie să treci în extrema cealaltă. Nu trebuie să te transformi într-un Hagi Tudose! Întotdeauna e bine să păstrezi un echilibru, astfel încât să simți că trăiești. În ceea ce privește cumpărăturile, știm cu toții cum stau lucrurile: cumpărăm pentru că ne trebuie sau, uneori pentru că ne face plăcere. Nu vreau să mă transform în moralist. La urma urmei, de-aia îți aloci un buget lunar pentru „micile plăceri”. Ceea ce însă este esențial este modul în care cumperi.

Se numește a cumpăra inteligent. De fiecare dată când vrei să-ți iei ceva, te afli în fața a cel puțin 5-6 produse similare, dar cu prețuri diferite. Ce-ți iei: o jachetă de 50 de lei sau una de 5000? Un telefon de 300 de lei sau unul de 3000 de lei? Ei bine, aici e istețimea!

Când cumperi te afli sub presiunea emoției. Trebuie să-ți iei acel tricou pentru că e la modă! Trebuie să ai acei pantofi acum! Dar stai, pe care-i iei de pe raft? Pe cei mai scumpi sau pe cei mai ieftini? Dilema se rezolvă rapid dacă judeci totul nu prin prisma costului produsului ci prin prisma prețului de utilizare. Hai să vedem cum funcționează lucrurile.

Cu ceva timp în urmă îmi doream o mașină de făcut pâine. Prețurile încep de pe la 100 lei și se termină pe la 1000 de lei. Am încercat să caut referințe despre ele. Vreo trei mărci de la nivelul de jos le-am eliminat din cauza opiniilor negative găsite. Apoi am început să-mi fac calculele: cât au termen de garanție? Toate aveau doi ani. În aceste condiții, calculul e simplu: împarți costul la perioada de utilizare și obții costul de utilizare. În cazul mașinii de făcut pâine, m-am ales cu o frumusețe de hardughie care m-a costat 150lei și care, după trei ani, funcționează impecabil. De ce-am ales-o pe aceasta? Era identică cu una care avea o marcă „de succes” imprimată și care costa aproape dublu.

În cele mai multe cazuri, ajungi să plătești firma, adică ceea ce bagă acea firmă în promovare. Scopul meu este să să cumpăr la un preț corect, nu să sponsorizez campaniile publicitare și adaosurile mai mari ale unui nume.

Însă, nu te amăgi și nu judeca simplist! Nu prețul mic trebuie să te preocupe. În exemplul pe care l-am dat, într-adevăr, prețul mic a fost cel care a câștigat. Dacă trebuie însă să alegi ceva care trebuie să-ți meargă o perioadă mai lungă de timp, vei constata că aplicarea metodei costului de utilizare s-ar putea să te facă să cheltuiești mai mult decât pentru un produs concurent, însă, per total, prețul va fi mai mic. Dacă ai nevoie de un tricou pentru o seară, nu merită să dai mare lucru pe el. Dacă însă trebuie să-l iei pentru 1-2 sezoane, începi să dai atenție materialului și calității. Chiar dacă dai de 5-7 ori mai mult pe el, este mult mai ieftin decât să-ți cumperi câte un tricou prost în fiecare zi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *