sanatate

14 soluții gratuite pentru a evita peste 90% dintre boli

Trăim într-o explozie a bolilor de toate tipurile. Boli de inimă, cancere, accidente cerebrale, diabet, Alzheimer si lista poate continua cu multe altele. Ceea ce ne îngrijorează este că incidența acestor boli este într-o continuă creștere. Un prieten neurolog îmi spunea că incidența accidentelor vasculare a crescut foarte mult în rândul tinerilor. Interesant e că același lucruri le poți afla și de la cardiologi, diabetologi, oncologi s.a.m.d.

Cu alte cuvinte, s-au dus zilele în care ne gândeam că tinerețea e pentru distracție, iar bolile vin la bătrânețe. Stilul de viață, alimentația și provocările zilnice ne sapă, încet și sigur, sănătatea. Dacă te-apuci să-ntrebi „specialiștii” despre cum trebuie să combați degradarea accelerată a organismului îți vor veni cu tot felul de soluții costisitoare: vitamine sintetice, diete de neținut, excursii piperate în zone celebre de refacere sau „re-energizare” s.a.m.d. Toate, mai mult sau mai puțin, sunt țepe costisitoare. N-o să insist asupra fiecăreia în parte. Îți voi spune doar că nebunia vitaminelor și a antioxidanților vă face mai degrabă victime decât imuni. N-o spun eu; este rezultatul mai multor studii desfășurate pe intervale mari de timp(zeci de ani) care au constat că persoanele lovite mai devreme de boli grave au fost tocmai cele care consumau regulat vitamine și antioxidanți. Cu alte cuvinte „disciplinații”, „ordonații”, cei care acordă o atenție sporită sănătății. Dureroasă constatare!

Fără a avea pretenția vreunei expertize, fără a mă transforma într-un „vindecător de ocazie”, o să-ți compilez mai jos cele mai importante sfaturi pe care le-am primit de la persoane oneste și calificate. Le poți găsi – fragmentar sau sintetizate – și în alte locuri. E o dovadă în plus că ele sunt valabile. Nu cred că trebuie să te conving de justețea lor. Vei constata că țin de bun simț și, probabil, intuitiv le cunoșteai deja. Așadar, să trecem la treabă!

1. Nu fuma, nu te droga!

Sunt toxice și ca simple experiențe. N-ai de ce „să-ncerci un pic” sau „să vezi cum e”. Dacă faci parte din marea masă a celor care dezvoltă dependențe, fumatul și drogatul te vor atrage într-o spirală din care îți va fi aproape imposibil să ieși. Astfel încât, întoarce-le spatele!

2. Moderează consumul de alcool

Nu-ți cer să „te îneci” în abstinență! E cool la o petrecere. Și chiar acasă, un pahar de vin la o masă poate adăuga savoare. Însă nu trebuie sub nicio formă sărit calul.

3. Nu consuma aiurea medicamente, suplimente alimentare, etc.

Așa cum am spus mai sus, consumul de medicamente neprescrise, de vitamine, antioxidanți, suplimente alimentare s.a.m.d. te pot aduce mai aproape de boală. Dacă n-ai nimic nu consuma absolut nimic pentru „a preveni ceva”. Industria medicamentelor neprescrise, a suplimentelor alimentare, vitaminelor, antioxidantelor s.a. este, într-o proporție covârșitoare, o fraudă. Firmele farma au ajuns la „dorința lor cea mare”, anume să determine oamenii sănătoși să consume medicamente. Nu te lăsa pradă publicității agresive. Evită pe cât posibil medicamentele!

4. Fă-ți o dietă centrată pe plante

Nu, în niciun că nu-ți spun că trebuie să te hrănești, precum pustnicii, cu rădăcini. Încearcă să-ți faci o dietă echilibrată, în care partea vegetală să meargă spre 80%. OK, dacă ți se pare prea radical, las-o spre 60%, dar nu uita să consumi ceva mai multe vegetale.

5. Fă exerciții regulat

Știu, e repetat și para-repetat, dar e foarte corect. În ziua de azi avem nevoie de exercițiu fizic. Nu mai trăim vremurile în care corpul era zilnic supus unor „exerciții” date de necesitate. Azi nu mai arăm manual, nu mai mânăm vite, etc. Ne-am transformat în monștri sedentari care-și pun la grea încercare organismul prin practica nemișcării de pe scaun. Astfel încât e obligatoriu să-ți faci o rutină zilnică de exercițiu fizic. Nu ignora acest sfat sub nicio formă!

6. Menține-ți greutatea

Calculează-ți indicele de masă corporală. Găsești o groază de calculatoare pe net. Dacă nu te situezi în limitele normale acționează urgent. Revino cât mai rapid la greutatea normală și fă eforturi pentru a ți-o menține. În acest fel eviți diabetul și afecțiunile cardiovasculare.

7. Manageriază-ți stresul

Simplu de spus, greu de făcut, nu-i așa? Ei bine, nu-i chiar așa de greu. Trebuie să înveți ce anume contează cu adevărat pentru tine(în mod sigur nu jobul, target-ul lunar sau mai știu eu ce altă prostie), să te alimentezi corect și să înveți câteva tehnici de respirație care să te ajute să revii la normal. Cam atât. Și poate ceva în plus. 🙂

8. Spală-te frecvent pe mâini

Știu, sună hilar. Parc-am fi copii! Dare cât se poate de real. Prin mâini poți lua microbi extrem de puternici. A te spăla pe mâini te scutește de 80% dintre infecții.

9. Atenție la soare

Nu trebuie să ajungi la obsesie, dar dacă desfășori activități frecvente în aer liber e bine să te protejezi. Activitatea solară este extrem de intensă în zilele noastre, astfel încât crema de protecție ar trebui folosită cu ceva mai multă atenție.

10. Evită poluanții

Pentru o sănătate a sistemului respirator e bine să-l pui la adăpost de poluanți. Evită să mergi(ca pieton) pe lângă străzi cu trafic aglomerat. Evită vecinătatea fabricilor care emit poluanți în atmosferă. Atenție mare la poluare în perioadele umede!

11. Antrenează-ți mintea

Așa cum corpul tău are nevoie de exercițiu, la fel e și cu creierul. Trebuie exersat continuu. Ce fel de exerciții? Cele mai simple au efecte uimitoare: rebus, integrame, sudoku, etc. Un exercițiu pe care poți să-l practici zi de zi este schimbarea traseului de mers spre serviciu. Elimină cât mai mult „automatismele” și caută soluții noi. Astfel îți vei pune creierul la treabă și vei evita Alzheimer-ul!

12. Moderează consumul de sare

Moderează-l, nu-l redu de tot. Sarea este esențială funcționării organismului, dar excesul ei se traduce în probleme cardiovasculare.

13. Consumă cereale integrale

Da, de toate: grâu, orz, ovăz, hrișcă, etc. Sunt extrem de bune pentru metabolism și sănătatea tubului digestiv. Mănâncă-le însă integrale, nu sub formă de fulgi sau expandate. Și, sub nicio formă, nu consuma acele mizerii cu adaos de zahăr care umplu rafturile magazinelor! Consumă-le așa cum sunt!

14. Las-o mai moale cu dulciurile

Nu numai zahărul, ci și îndulcitorii sintetici prezenți în băuturile acidulate sunt amenințări fățișe ale sănătății. Nu ignora sub nicio formă acest punct deoarece e vorba de principala cauză a diabetului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *