greșeli în CV, cautare job

8 motive pentru care nu te sună nimeni atunci când îți cauți un job

Dacă-ți pierzi jobul sau vrei să-l schimbi pe cel actual, probabil că, asemeni marii majorități a oamenilor, vei da buzna să-ți cauți altul. E normal. Însă, procesul de căutare e mai complicat decât îți imaginezi. Dacă mai faci parte și dintre cei care „au înțepenit” mult la fostul loc de muncă, antrenamentul tău necesar găsirii unui nou job e zero! Astfel încât nu-i de mirare că nu te sună nimeni. Însă nu dispera, nu-i totul pierdut!

Sunt câteva lucruri pe care trebuie să le ai în vedere în cariera ta. Chiar dacă până acum ai greșit, nu-i o tragedie. Iată mai jos câteva lucruri de care trebuie să ții cont începând chiar din acest moment.

1. Nu ești prințesa împăratului!

Ar trebui să despărțim de la început apele: nu te lăsa pe-o ureche. Chiar și atunci când ești cea mai mare personalitate a unui domeniu poți risca s-o dai în bară cu job-ul. Agenții de recrutare nu se „activează” decât atunci când li se cere să caute un post similar cu al tău. Dacă firma X are deja un angajat pe respectivul post, nimeni nu se va da peste cap să te aducă pe tine în loc.

Cu toate acestea, nu uita că poți face ceva pentru a fi la fel de dorit(ă) precum prințesa împăratului. Citește în continuare pentru a vedea cum declanșezi imposibilul.

2. Cel mai ușor e să-ți aranjezi viitorul job în timpul actualului job

Da, nu-i nicio glumă. Ce trebuie să faci? În primul rând să-ți faci munca bine. N-am spus excepțional, chiar dacă acesta ar trebui să fie țelul tău. Reține că principala ta obligație e să-ți faci treaba la nivel rezonabil. Să fii apreciat și predictibil. Predictibilitatea e cea mai bună caracteristică pe care o poți face să lucreze în favoarea ta. Când oricine știe că dându-ți o sarcină o vei rezolva într-un anume timp, deja ai câștigat un punct important.

Apoi, următorul lucru pe care trebuie să-l faci este ceea ce se numește marketing personal. Comportă-te frumos cu toată lumea, fă-ți prieteni peste tot, socializează. Chiar dacă jobul tău nu presupune discuții cu partenerii externi sunt o groază de modalități de a apărea „întâmplător”, de a face cunoștință cu aceștia și de a-ți crește propriul brand.

Găsește-ți cunoștințe în alte firme care lucrează pe poziții similare, caută să participi la specializări, simpozioane, congrese, etc., chiar dacă aceasta presupune o contribuție din partea ta. Peste tot pe unde faci schimb de cărți de vizită, nu uita să-ți lași numărul de telefon personal.

Cu cât îți lărgești cercul relațional cu atât ai mai multe șanse să știi care sunt oportunitățile momentului, cine de ce are nevoie. Nu uita că găsirea unui job este o misiune permanentă, indiferent de cât de stabilă este poziția ta actuală.

3. Particularizează-ți CV-ul pentru job-ul pe care aplici

Păstrarea unui CV plin de generalități și plasarea lui indiferent de job este cea mai mare greșeală pe care am întâlnit-o. Reține că un CV este reclama pe care ți-o faci. Dacă aplici pentru un post de agent de vânzări și scrii în CV că ești expert în astronomie, cu siguranță CV-ul tău va ajunge la gunoi. Fă-ți CV-ul croit pentru postul respectiv, evidențiază-ți caracteristicile care te fac potrivit postului și nu trece lucruri care nu au legătură cu job-ul. Când un angajator sau un agent caută o persoană pentru un job anume, orice caracteristică suplimentară pe care-o adaugi și care nu are legătură cu job-ul reprezintă un motiv în plus de îndoială.

De asemenea, este foarte important să înțelegi viitorul tău loc de muncă. Vezi ce anume valori apreciază viitorul tău angajator și fă-l să înțeleagă că tu le ai.

4. Scurtează-ți CV-ul!

Ai un CV de 100 de pagini? Puțin probabil, dar dacă CV-ul tău e mai mare de două pagini ai o problemă. Un CV mare îi sugerează celui care-l citește că ești în vârstă și te descalifică din start. Așa cum am spus la punctul anterior CV-ul trebuie să fie focusat pe job și să fie similar unui clip publicitar personal. Ai văzut la televizor reclame de două ore? La fel e și cu CV-ul: uneori sunt studiate „printre picături”, de către persoane care mai au și alte treburi. Un CV încărcat înseamnă prea mult, echivalează cu un efort pe care cel care le sortează nu vrea să-l facă. În consecință în aruncă pentru a scăpa de el.

Mai e o șmecherie: în general CV-urile sunt sortate și apoi prezentate celui care face recrutarea. Trebuie așadar să faci eforturi pentru a trece de această „preselecție”. De obicei preselecția e făcută de cei cu mai puțină experiență, cărora li se cere să selecteze din cele 1000 de aplicații online douăzeci, treizeci de aplicații care s-ar potrivi postului. Ceea ce-ți pot spune sigur este că aproape sigur sunt aruncate CV-urile foarte lungi și cele foarte scurte. Asta fără a citi ceea ce scrie în ele. Apoi sunt eliminați cei care participă aiurea(gen ospătari care aplică pentru posturi de director comercial) și-abia apoi persoana respectivă se uită ceva mai în detaliu pentru a finaliza selecția inițială.

5. Nu te baza pe online!

Cu toate că sunt o groază de site-uri de recrutare online, realitatea din teren contrazice abundența lor. Peste 80% dintre angajări se fac off-line. Cum? Prin ceea ce se numește PCR: Pile-Cunoștințe-Relații. Recitește ceea ce am scris la punctul 2. Relaționarea este esențială! Fă-ți cât mai multe cunoștințe. Astfel vei avea o probabilitate mult mai mare de a găsi pe cineva care să „împingă” CV-ul tău acolo unde trebuie. Nu în ultimul rând trebuie să conștientizezi că o persoană necunoscută care aplică pentru un job este net dezavantajată de o recomandare făcută de un intern.

6. Profilul tău online lucrează împotriva ta?

Ai pe Facebook poze cu tine alergând în chiloți după o beție crâncenă? Poze de la chefuri în care, alături de prietenii tăi țipi ca apucatul? Îți publici pe profil toate nebuniile pe care le faci prin cluburi, mesele acelea pline cu băutură? Am o veste proastă: nu te va angaja nici dracu! Cu toate că nimeni nu-și închipuie că te bați cu sfinții la moralitate, orice asemenea imagine este un punct în minus. Expresii de genul „nu-l angajăm p-ăla că e prea dilău” sau „dac-o luăm pe pisi asta nu mai face nimeni nimic” sunt extrem de populare în limbajul recrutorilor.

Așadar, curăță-ți profilul de facebook, refă-ți profilul de LinkedIn și îngrijește-te să arăți cât mai „profi”. Trebuie să transmiți seriozitate și capacitate de control.

7. Minți în CV?

Toată lumea minte! Da, nu te speria. Există însă două tipuri de minciuni: cele acceptabile și cele gogonate care, ai ghicit!, sunt inacceptabile. Ce-nseamnă minciună acceptabilă? Prima ar fi minciuna prin omisiune. Ascunzi lucrurile care te-ar descalifica pe nedrept. Spre exemplu, dacă ai peste 40 de ani nu-ți mai dai anul nașterii. Instinctual recrutorii consideră că cei care au trecut de 40 de ani sunt prea bătrâni pentru a mai face față provocării. Fals și discriminatoriu! Interesul tău este acela de a te prezenta la interviu pentru a schimba percepția! Astfel, omiterea anului nașterii nu este o crimă și nici nu ți se poate reproșa că ai mințit. O altă minciună acceptabilă este „lungirea” perioadelor în care ai avut experiență relevantă pe postul pentru care aplici, dar ea trebuie cumva justificată. Spre exemplu, oricine înțelege dacă ai stat mai mult pe un post de junior, făcând munca de senior. Poți explica faptul că de la data X de fapt ai avut atribuțiuni de senior, dar, de fapt, schimbarea postului s-a materializat câteva luni mai târziu. Sau că într-un post generic(gen responsabil IT) făceai mai mult marketing online.

Dacă însă te vei apuca să scrii în CV fabulații în legătură cu cariera ta, chiar dacă vei ajunge la interviu, îl vei rata cu grație. Nu ai de-a face cu ageamii. În mod sigur vor simți cum îi minți și vor pedala pe „subiectul sensibil” până când te vei încurca în minciuni.

Așadar, grijă mare că minciuna are picioare scurte! N-o face gogonată că nu mai scapi de ea.

8. SEO pentru CV?

SEO înseamnă „search engine marketing” sau, tradus, marketing pentru motoarele de căutare. Ce-are a face asta cu CV-ul? Dacă aplici online multe, chiar foarte multe! Cum publicarea unui post pe site-urile specializate generează o groază de aplicații, prima sortare se face prin căutare brută, căutare care se realizează pe bază de … cuvinte cheie. Ce surpriză, exact ca la motoarele de căutare! Asta înseamnă că, pentru a trece de bariera căutării brute, CV-ul tău trebuie să conțină cuvintele cheie căutate de angajator. Nu te gândi că dacă faci spam – adică adaugi aiurea cuvinte cheie – vei avea succes. Probabil vei trece de căutarea brută, dar când CV-ul îți va ajunge în fața recrutorului acesta va fi direcționat negreșit către gunoi. Fă-o natural, integrează cuvintele cheie elegant în text. Vrei o sugestie? Să presupunem că aplici pentru un post de specialist în online marketing. Cuvintele cheie ar fi: marketing online, SEO, marketing de conținut, newsletter, rețele sociale, Facebook, Twitter, LinkedIn, cuvinte cheie. Pentru multe dintre aceste cuvinte cheie probabilitatea de a le căuta în engleză este foarte mare. Atunci cum facem. Iată un exemplu mai jos(am subliniat cuvintele cheie).

Experiența mea în online marketing:

  • optimizare SEO completă pentru www.aaa.com. În urma unei analize a cuvintelor cheie cu rate mare de căutare am optimizat site-ul pentru: vânzare de mașini, teste auto, preț auto. Procesul de keyword research a ținut cont atât de solicitările clientului cât și de rezultatele așteptate.
  • marketing pe rețelele sociale pentru www.bbb.ro, www.ggg.com. În urma acțiunii de „social networks marketing” s-au triplat numărul de like-uri ale paginii de Facebook. Pe Twitter și Instagram s-a dublat numărul de follower-i, iar vizitatorii din rețelele sociale au depășit pragul de 3000 unici/zi.
  • marketing de conținut pentru www.ddd.com. Clientul a solicitat atât o analiză pentru conținutul site-ului cât și o strategie completă de content marketing.
  • dezvoltare newsletter și optimizarea comunicării prin acest canal pentru www.aaa.com și www.ccc.com. Prin  inbound marketing a fost crescut numărul abonaților cu 500%.

Cred că e destul de limpede cum trebuie să arate. Printr-o asemenea strategie împaci și capra și varza. Ai și cuvinte cheie și o exprimare coerentă.

Și cu aceasta am terminat lista celor mai comune 8 greșeli ale celor care aplică pentru un job. Corectează-le și rezultatele te vor surprinde.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *