Carburanți premium, benzină, motorină, preț

Merită carburantul premium?

De mult timp, stațiile de benzină românești s-au aliniat celor vestice oferind consumatorilor alternative premium ale carburanților. De altfel, încă din vremea comunismului, la pompe exista benzina de 95 și cea de 98. Nu cred că mai trebuie să explic cuiva astăzi faptul că, practic fiecare stație de carburanți, în afara versiunii standard a carburanților oferă și varianta mai scumpă și mai bună – spun ei.

Ceea ce ne interesează este dacă într-adevăr merită sporul de preț. Însă, înainte de a afla acest lucru, hai să vedem cu ce se mănâncă toate aceste caracteristici. În primul rând trebuie să știi că legislația în vigoare obligă producătorii să respecte niște standarde minime. Aceasta înseamnă că, teoretic, indiferent de pompa de la care-ți cumperi carburantul, vei avea parte de un combustibil având cel puțin standardele cerute de lege. Și asta nu numai în România ci în întreaga Uniune Europeană. Prin extensie, menționăm că marea majoritate a țărilor au impus anumite standarde(poate nu atât de drastice precum cele europene) care asigură faptul că motoarele autovehiculelor vor funcționa corect.

De asemenea, trebuie să știi că producătorii auto și-au optimizat motoarele propriilor mașini astfel încât acestea să funcționeze corect respectând standardele minime. Aceasta pentru că, indiferent de piața pe care-și comercializează mașina, producătorul trebuie să ofere o garanție și trebuie să se asigure că în perioada de garanție va avea cât mai puține probleme.

Înarmați cu aceste date, să vedem cum stă treaba la noi în țară. În ceea ce privește benzina, există – așa cum am mai spus – standardul cifrei octanice de 95 și 98. Două rețele de carburanți – Petrom și OMV – oferă benzină proprie cu cifră octanică(spun  ei) peste 99. Teoretic, cu cât cifra octanică la benzină și cetanică la motorină este mai mare, cu atât motorul are un randament mai bun. Aceasta deoarece rezistența la aprindere este mai mică cu cât cifra octanică/cetanică este mai mare.

Motorina trebuie să aibă obligatoriu în Uniunea Europeană o cifră cetanică mai mare de 47. În România toate benzinăriile sunt obligate să distribuie motorină cu cifra cetanică mai mare de 51. Este interesant de știut că singurele companii despre care am habar că distribuie motorină cu cifră cetanică de 55 sunt Socar și Rompetrol. Restul, chiar dacă au un segment superior de motorină, au cifra cetanică tot de 51. Cu alte cuvinte, aceeași Mărie, cu altă pălărie, dar la preț mai mare! Și ar mai fi un exemplu negativ tot din domeniul motorinei. Produsul V-Power al celor de Shell este mai puțin dens decât motorina standard, ceea ce înseamnă că, raportat la volum, eficiența energetică a acestui combustibil premium este mai mică decât la cel standard!

Ajunși aici e timpul să înțelegem la ce ne ajută o cifră octanică/cetanică mai mare. În teorie, carburanții din categoria premium, întrucât ard mai ușor, conferă motorului o performanță mai bună. Cât de bună față de carburantul standard e greu de spus deoarece totul depinde de foarte mulți factori, între care se află temperatura exterioară, stilul de condus, tipul de drum pe care rulezi s.a.m.d. Ceea ce însă trebuie să știi este că mașinile care au cel mai mult de câștigat de la acești carburanți sunt cele scumpe, cu mulți cai putere. Vehiculele uzuale, care dezvoltă un maxim aflat în jurul valorii de 120 de cai putere n-au mare lucru de profitat. Poate doar un motor „o idee” mai silențios. Din experiența proprie pot spune că diferențele sunt prea mici pentru a putea fi considerate notabile.

Cu siguranță însă, carburantul mai scump nu te ajută să parcurgi o distanță mai mare cu aceeași cantitate sau dacă te-ajută e vorba de diferențe insignifiante. Este pur și simplu o legendă urbană. Poți verifica simplu folosindu-te de calculatorul  de bord al mașinii: când ai de făcut un drum lung(peste 500 km) mergi la dus cu un carburant standard și la întoarcere cu unul premium. Dacă într-adevăr sunt diferențe ar trebui să vezi și pe consumul mediu.

În concluzie, rămânem cu constatarea că, în mare, întreaga temă a carburantului superior este doar o bagatelă de marketing. Așa cum am spus anterior, motoarele mașinilor sunt optimizate pentru a funcționa cu combustibili având cifre octanice/cetanice inferioare celor care sunt comercializate pe piața noastră. Așadar, caută să mergi cu combustibil uzual deoarece, până la urmă, este fix același lucru.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *