startup

7 motive pentru care majoritatea firmelor eșuează în primii ani

Aproape 80% dintre firmele nou înființate eșuează în primul an. Este o statistică destul de dură și clară. În fața unor asemenea cifre parcă-ți piere „elanul revoluționar” cu care te-ai înarmat. Dacă din zece firme opt eșuează înseamnă că te afli într-o situație similară loteriei. Și-atunci mai merită să investești într-o afacere?

Ei bine, să nu ne încingem prea mult! Vorbind despre loterie, e bine să știi că șansele de câștig pe care le ai la un joc de genul „6 din 49” sunt de 1 la 13.983.816. Așadar, cele 20% șanse care ți se oferă în cazul unei afaceri sunt infinit mai mari. În plus, spre deosebire de de loterie, unde totul ține de hazardul absolut, în cazul firmelor eșecul se produce din cauza acelorași greșeli pe care le tot fac cei care se află la început de drum. Ocolind aceste greșeli, șansele tale de reușită cresc fabulos.

Cu ceva timp în urmă ți-am povestit despre cele mai mari cinci greșeli vinovate pentru pierderile din investiții în general. Poate că e bine să le revezi și pe-acestea. Așadar, ajunși aici, e timpul să vedem care sunt cele X motive pentru care afacerile la început de drum eșuează.

1. Alegerea greșită a partenerului(partenerilor)

Atenție mare deoarece aceasta este cea mai mare eroare pe care-o poți face. Un partener greșit ales îți ruinează afacerea. Mai mult, dacă acel partener provine și din cercul tău de prieteni, riști să-ți ruinezi și viața personală.

Dar de unde vine eroarea? Ți se pare grea întrebarea? Probabil, însă răspunsul este extrem de simplu: eroarea vine din confuzie. Poate că viitoru tău partener de afaceri este o persoană agreabilă, cu care-ți place să-ți petreci timpul. Dacă e un prieten apropiat, cu siguranță că nu te gândești că viitoarea voastră colaborare se poate transforma într-un eșec. Și, cu toate acestea, de cele mai multe ori se-ntâmplă fix invers. Și aceasta pentru că faci cea mai mare eroare posibilă: confunzi planurile. Una e să te întâlnești cu o gașcă de prieteni și să vă distrați și cu totul altceva înseamnă să pui pe picioare o afacere. Din această confundare a planuri își trag seva cele mai multe eșecuri. Și aceasta pentru că într-un fel se comportă oamenii atunci când e vorba de distracție sau relaxare și în cu totul alt mod când e vorba de implicare, luarea deciziilor și seriozitate.

Aș putea merge chiar și mai radical cu recomandările, spunându-ți să nu-ți alegi ca parteneri de afaceri prietenii. Îți va fi mult mai ușor să pui pe hârtie tot ce trebuie, să stabilești condițiile și să dezvolți o relație profesională solidă. Învață să separi munca de relaxare și vei avea o primă cheie a succesului.

Și, pentru a nu te lăsa doar cu generalități, îți voi da câteva sfaturi care te vor ajuta să-ți alegi partenerii de afaceri potriviți:

  • vezi dacă aveți aceleași așteptări de la viitoarea companie
  • e bine să vă raportați unui set similar de valori
  • ideal ar fi să aveți încredere unul în celălalt
  • ar fi perfect dacă ați avea abilități și cunoștințe complementare. Spre exemplul unul se pricepe la vânzări, altul la gestiune, producție, etc.
  • înainte de a porni la drum, faceți un mic proiect împreună; planul de afaceri ar fi un bun început. Dacă totul merge OK e un semn bun.
  • puneți totul, dar absolut totul pe hârtie: cotele de participare, remunerarea pentru munca prestată, ce are fiecare de făcut, modul în care veți împărți beneficiul s.a.m.d.

2. Lipsa clienților

Degeaba faci un business ideal dacă n-ai clienți. Extrem de mulți investitori fac o eroare copilărească: se apucă să arunce bani pe echipamente, să investească sume uriașe fără să știe dacă au sau nu clienți. Te-ai face producător de haine de blană la ecuator? E OK să încerci să vinzi nisip în Sahara? Desigur, răspunsul e negativ. Oricât de frumos ai împacheta tu nisipul ăla nu ți-l va cumpăra nici dracu’. La ce i-ar trebui unui beduin nisip?

La fel se-ntâmplă și-n viața reală. Înainte de a te arunca să cheltuiești bani, vezi dacă ai clienți pentru ceea ce vrei să faci. Nu vei putea niciodată să vinzi pene gâștelor! Nu uita că punctul central al afacerii tale, locul de unde începe și se termină totul sunt clienții. Ai clienți, ești fericit. N-ai clienți, mori! Sunt reguli simple pe care trebuie să le respecți.

Așadar, primul lucru pe care-l trebuie să-l faci este să cauți clienți. Abia apoi trebuie să te gândești la produs!

3. Tratezi clienții cu indiferență

Dacă n-ai clienți mori. Dacă-i tratezi cu indiferență te afli în anticamera morții. Așa cum ți-am spus și la punctul anterior, clienții sunt elementul central al afacerii tale, indiferent cu ce s-ar ocupa ea. Dacă-ți bați joc de clienți ei nu se vor mai întoarce. Treptat se vor împuțina și afacerea îți va muri.

Înțelege un lucru simplu: orice client care-ți trece pragul nu face altceva decât să-ți bage bani în buzunar. Merită mai mult decât respectul tău: merită venerația ta! În loc să cumpere de la tine poate cumpăra de la alți zece.Fă-l să-și dorească să revină la tine, oferă-i mai mult decât un produs: oferă-i o experiență, o prietenie, o garanție că nicăieri nu va fi mai bine tratat. Asta e rețeta învingătorului.

4. Rămâi fără bani

Afacerea este precum un motor, iar banul este uleiul care-i asigură ungerea, funcționarea fără probleme. Rămas fără „ulei”, motorul afacerii se gripează și totul se blochează. Într-o afacere rămâi fără bani dacă n-ai proiectat-o corect. Spre exemplu te-apuci să investești în echipamente fără să știi care e costul lor real. Banii ți se epuizează înainte de a reuși să te dotezi cu ceea ce-ți trebuie pentru a începe. E un exemplu de Gâgă, dar care se repetă de prea multe ori pentru a fi ignorat. Alt exemplu este acela în care nu-ți calculezi bine costurile și vinzi în pierdere. Spre exemplu, producția produsului tău te costă 10 lei, dar ești nevoit să-l vinzi cu 9 lei. La o pierdere constantă, chiar dacă e doar de 1 leu, n-ai cum să reziști mult pe piață. Pare banal? Nu privi cu surprindere, e o eroare întâlnită frecvent.

Însă, cea mai dezastruoasă problemă întâlnită care, în final se lasă cu faliment, este proasta gestionare a „cash flow”-ului. Reține cel mai important sfat pe care l-ai primit până acum: într-o afacere cash flow-ul este mai valoros decât profitabilitatea. Totuși, ce-i cash flow-ul ăsta? Este exact ceea ce-i sugerează numele: fluxul de numerar. Hai să vedem îndeaproape cum funcționează în realitate o afacere. Presupunem că vrei să-ți faci un mic magazin cu un angajat. Lunar vei avea următoarele cheltuieli: chiria pe care o plătești pentru spațiu, utilitățile, aprovizionarea(costul mărfii pe care o vinzi), salariul angajatului, taxe și impozite. Veniturile sunt doar cele rezultate din vânzări. Pentru ca afacerea ta să meargă trebuie să treacă de „condiția de aur”:

Venituri – Cheltuieli > 0

La prima vedere pare simplu, dar lucrurile trebuie foarte atent gestionate. Aceasta pentru că pot exista vârfuri și depresiuni. Spre exemplu, furnizorul îți poate da un credit comercial de 45 de zile. Asta înseamnă că, în prima lună, la capitolul cheltuieli vei avea:

C=chirie+utilități+salariu+taxe+impozite

Presupunem că, la începutul următoarei luni, furnizorul tău îți face o ofertă de nerefuzat: un discount de 30% dacă-i cumperi marfa cu banii pe loc. Probabil te vei arunca să nu pierzi oferta, însă trebuie să ții cont că la jumătatea lunii vei avea de plătit banii pentru aprovizionarea anterioară, astfel încât cheltuielile noii luni vor arăta ca mai jos:

C=chirie+utilități+salariu+taxe+impozite+2*cost_marfă

Dacă n-ai luat în considerare acest mic amănunt, pur și simplu riști să rămâi fără bani. Dacă ai completat un CEC pentru ca furnizorul să fie sigur că-și primește banii și nu ai bani să-l acoperi intri în incidență și, dincolo de posibilele probleme de ordin legal, credibilitatea ta e la pământ.

Lucrurile se compplică și mai mult atunci când sunt mai mulți furnizori, mai multe termene de plată și mult mai multe alte variabile. Motiv pentru care este obligatoriu să-ți faci calculele temeinic. Odată intrat în vârtejul fluxului negativ de numerar îți va fi foarte greu să ieși.

5. Investești în domenii aflate pe moarte

Ai găsit o mașină ieftină de developat filme și te gândești să investești într-un studio foto? Mai bine las-o moartă. Cine mai are în ziua de azi aparate de fotografiat cu film? Doar o mână de nostalgici cărora le place să experimenteze developându-și singuri filmele. Mai vrei exemple? Cataloage gen „Pagini aurii”, centru de închiriere filme, dozatoare de băuturi acidulate, etc. Ai de gând să investești în ceva similar? Mai bine aruncă banii pe geam. Cel puțin vei face pe cineva fericit.

N-ai ce căuta într-un domeniu care și-a trăit viața. Orientează-ne numai către domenii noi sau, dacă te pasionează ceva, vezi dacă ai piață. Nu încerca însă să experimentezi pe banii tăi acolo unde alții au eșuat. Pur și simplu nu va merge!

6. Muncești prea puțin

Trebuie să conștientizezi că, cel puțin până când vei pune pe picioare afacerea, va trebui să muncești pe brânci. Dacă nu te simți în stare, mai bine nu mai cheltui banii deoarece nu vei avea parte decât de frustrări. A fi „patron” nu înseamnă a avea bani și a trăi pe picior mare. De cele mai multe ori se traduce în disponibilitate pentru program prelungit, capacitate mare de muncă, autocontrol, s.a.m.d. Nu te gândi la fluturi. Până la succes e cale lungă!

7. Muncești prea mult

E paradoxal? Mai devreme spuneam că munca prea puțină e cauza eșecului, iar acum că munca prea multă conduce tot acolo? Chiar dacă pare, nu e nicio contradicție! Trebuie să găsești un echilibru, altfel o iei razna. Într-adevăr, pentru a gestiona o afacere e necesară energie, implicare și capacitate de muncă. Însă, eroarea celor mai mulți care capotează constă în faptul că se cred „oameni orchestră”. Nu face această greșeală! Odată ce ai pus la punct un proces, nu rămâne blocat acolo. Găsește un om potrivit și deleagă sarcina. Arta unui om de afaceri de succes constă în a înțelege rapid cum funcționează lucrurile și a putea apoi să aleagă oamenii potriviți îndeplinirii resăpectivelor sarcini.

Și iată-ne ajunși la finalul articolului de azi. Sper ca aceste sfaturi să te ajute să eviți gravele erori ale începătorilor și să-ți ușurezi drumul către o afacere de succes.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *