hoții, șmecherii

7 metode prin care șmecherii din online încearcă să-ți ia banii

Ai văzut probabil cum, multe site-uri de știri – mai mult sau mai puțin fabricate – sunt asfixiate de reclame. Unele sunt de-a dreptul explicite, altele încearcă doar să-ți stimuleze imaginația. Este doar fața vizibilă a icebergului! Metodele de păcălire a vizitatorului online sunt mult mai numeroase, modul în care vânzătorul „se insinuează” e din ce în ce mai ingenios, iar păcăliții din ce în ce mai mulți.

O bună opinie pe care ar trebui să ți-o însușești este aceea că în online nu există prieteni, binefăcători, „oameni sfinți” s.a.m.d. Există însă o groază de escroci autentici care se bazează pe buna ta credință și care nu caută decât să-ți extragă cât mai mulți bani din buzunar. Mai sunt, desigur, și comercianții cunoscuți care au practici standard, dar care, pentru a-și crește vânzările, folosesc, de asemenea, tehnici foarte brutale de manipulare a consumatorului.

Iată mai jos cele mai importante tehnici folosite la ora actuală. Recomandarea mea e ca, de fiecare dată când te lovești de așa ceva, să te gândești serios dacă într-adevăr ai nevoie de acel produs.

1. Ți se spune că ai un mare avantaj: 30 de zile în care poți înapoia gratuit produsul!

E un fals avantaj! În realitate nu ți se face niciun hatâr deoarece comercianții online sunt obligați să ofere o perioadă în care clientul poate returna produsul. În Uniunea Europeană termenul de returnare obligatoriu este de 30 de zile, astfel încât „avantajul” nu-i decât o chichiță de marketing. Și încă un lucru: probabilitatea de returnare a unui produs pe care l-ai cumpărat este foarte mică. În plus, pentru a-l returna trebuie să știi unde! Verifică înainte de a cumpăra dacă pe site-ul comerciantului este afișată o secțiune clară dedicată returnării produselor. Altfel, s-ar putea să rămâi doar cu „avantajul teoretic”.

2. Mai sunt disponibile doar X produse!

Pe bune? Într-o lume în care se comandă cu containerul tu-mi spui mie că mai ai doar 10 produse? Sau 3? Sau 1??? Crezi că nu știu că ai depozitul și curtea pline?

Desigur, e o găselniță menită a pune presiune pe tine să cumperi cât mai repede. De ce-ai face-o? Pentru că omul vrea să fie inteligent, să fie dintre cei X care au reușit să-și cumpere produsul nu_știu_cum la o reducere de preț de 80%. De cele mai multe ori, în asemenea cazuri, ajungi să plătești cel puțin triplu pentru un produs cu calități îndoielnice.

3. Elisabeta I. din Galați a reușit să …

Ce-a reușit? De obicei cam ce-are de vândut respectivul magazin. Dacă vinde vopsea de păr ți se va spune că vopsindu-se cu acea vopsea de păr, doamna din Galați a reușit să-și găsească un job bun și că toți colegii o iubesc. Poate te-ntrebi de ce ar merge așa ceva. E simplu! Oamenii au nevoie de dovezi că lucrurile funcționează, vor opinii de la semeni de-ai lor. Pentru a-și crește vânzările, marile firmele apelează la vedete și la campanii din ce în ce mai bine mascate. Un exemplu recent este „modul extraordinar în care Prodanca a dat jos 15 kg”. Te vei împiedica de asemenea false articole prin ziarele și revistele mondene. În realitate e o campanie a unei companii care vinde pilule de slăbit.

În lumea online, fabricarea de false testimoniale e mai ieftină(adică gratis) și produce rezultate similare. Așa se face că, pentru a fi credibili, alături de un nume fals, marketerii mai pun și o poză a unui om normal care are numai cuvinte de laudă despre produsul pe care-l vând.

4. Un contabil din orașul X a reușit să … folosind o metodă ciudată

E tehnica folosită pentru a vinde „creme minune” care pot face orice(de la mărit sâni sau organe masculine până la vindecat boli incurabile), pilule de slăbit, tratamente pentru boli incurabile s.a.m.d. Poza care însoțește de obicei acest tip de publicitate e sugestivă și te duce cu gândul la așa-zisele metode băbești. Însă, după ce dai click ajungi pe o pagină care-ți prezintă într-un limbaj persuasiv produsul pe care-l vând respectivii. Cel mai probabil o țeapă jenantă de zile mari!

5. Un amănunt pe care medicul tău nu vrea să-l știi!

Ca să vezi de ce se ferea „medicul meu”! Șmecheria e identică cu cea anterioară: ți se introduc tot felul de pastile suspecte, creme, false remedii. Pe scurt, țepe.

6. Metoda revoluționară de vindecare a …

Altă tehnică imbecilă și de-a dreptul imorală. În locul punctelor poți pune orice boală incurabilă cunoști. Este tehnica preferată a celor care profită de oamenii disperați de bolile pe care le duc în spate și care se sfârșesc cu moartea. La disperare omul încearcă orice. Și-așa ajung victime ale escrocilor oameni amărâți a căror singure vine sunt credulitatea și dorința de a-și prelungi viața. Trist!

7. Cumperi acum și obții gratuit produsul X

Stai liniștit, nimic nu-i gratis! Cu atât mai puțin produsul adițional care-ți este aruncat în ochi  și care, de fapt, îți distrage atenția de la prețul real al produsului pe care-l cumperi. O strategie inteligentă am văzut-o cu ceva timp în urmă într-o campanie de vânzare a abonamentelor la Financial Times. Pe scurt ți se arunca în ochi următoarea selecție:

  • Versiunea tipărită a ziarului: 50$
  • Versiunea tipărită + acces la versiunea digitală: 50$
  • Versiunea digitală: 20$

Ce-ai fi ales? Opțiunea 2, desigur. De ce? Te-ai fi gândit că obții mai mult și că, probabil, e vorba de-o greșeală pe care ești gata s-o speculezi. Nu-i nicio greșeală! Interesul lor era să-ți vândă și versiunea tipărită, de-aceea au introdus o asemenea șmecherie.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *