fericire

Lucrurile esențiale pe care ni le spun amintirile plăcute

Iată-ne în fața unui experiment oarecum ciudat și, în același timp, deosebit de util. Azi o să-ți propun un test care-ți va dezvălui câteva lucruri care sper să te pună serios pe gânduri. Nu-i ceva complicat, n-ai nevoie nici măcar de hârtie și creion. Totul se va desfășura în mintea ta.

Așadar, să începem. O să te rog să te gândești la cele mai frumoase amintiri pe care le ai. Gândește-te la momentele care ți-au rămas în suflet, care te-au făcut să te înalți și pe care, de fiecare dată, ți le amintești cu plăcere. Nu-ți cer un număr, dar totuși, ar trebui să-ți amintești câteva. Să spunem cinci sau șase astfel de momente. Mă rog, ai înțeles ideea! Fă acest lucru și abia după citește mai departe.

Experimentul la care te-am supus a avut un scop cât se poate de simplu, anume acela de a sta față în față cu propriile noastre amintiri plăcute pentru a găsi principalele caracteristici comune ale acestora. Hai să vedem acum cam care ar fi acestea! Pentru mine(și, cred eu, pentru toată lumea) avem următoarele:

  • momentele plăcute se petrec undeva, de obicei în afara casei, având ca și caracteristică principală interacțiunea cu una sau mai multe persoane;
  • întotdeauna experiențele plăcute nu au de-a face cu cheltuirea vreunei sume de bani
  • niciodată momentele memorabile nu au de-a face cu utilizarea unor instrumente sau gadget-uri sofisticate.

Ce-ar trebui să înțelegem din aceste caracteristici? În primul rând că fericirea nu depinde de bani. Nu banii sunt cei care-ți aduc fericirea! Este cea mai mare eroare pe care o fac oamenii. Crezând că fericirea ta depinde de bani nu faci altceva decât să mergi pe un drum greșit. Dacă dorința de a avea mulți bani pentru a-ți „asigura fericirea” îți va fi îndeplinită, în momentul imediat următor vei intra în depresie deoarece vei constata că ai pierdut timpul aiurea. E o experiență comună a tuturor oamenilor care s-au ridicat de jos mânați de credința că astfel își vor găsi fericirea. Nu numai că n-au găsit-o, dar mulți au fost atât de dezamăgiți încât au recurs la gesturi extreme, culminând cu sinuciderea. Reține acest element! Banii sunt buni pentru a-ți satisface nevoile de bază: mâncare, îmbrăcăminte, locuință, etc. Nu le da însă valențele pe care nu le au: niciodată banii nu au putut cumpăra fericirea!

Un alt element al momentelor plăcute este acela că ele survin într-o experiență, de cele mai multe ori, în compania altcuiva. Am putea spune că fericirea este o experiență legată de întâlnirea cu celălalt, cu descoperirea celuilalt. Momentele care ne fac fericiți sunt cele în care interacționăm cu alții ca noi. Omul este eminamente o ființă socială și de-aceea cele mai plăcute momente pe care le poate avea sunt cele în compania celorlalți. Nu cred că ai păstrat ca amintire memorabilă vreo emisiune pe care ai văzut-o la TV sau vreun site web vizitat. Acestea sunt lucruri moarte care te fac strict să-ți consumi inutil timpul, fără a-ți da nimic în schimb. Așadar, lasă sedentarismul la o parte, înlătură pe cât mai mult posibil aceste false surogate și dedică-te socializării, cunoașterii de oameni. Cât mai mulți oameni. Vei avea cele mai mari satisfacții. Există, desigur și-un revers al medaliei. Vei întâlni o groază de oameni care te vor dezamăgi. Dar, până la urmă, așa simți că trăiești și că, de la fiecare moment, înveți câte ceva.

Nu în ultimul rând, e util să înțelegem că încă nu s-a descoperit gadgetul care să te facă fericit. Dacă te-ai simțit bine după ce ai construit ceva, este foarte probabil ca acel ceva să fi fost construit cu unelte obișnuite, multe dintre ele improvizate. Ți-a produs vreodată o experiență memorabilă mâncarea semipreparată achiziționată de la magazin? Desigur, nu. Însă, e imposibil să nu-ți amintești gustul unei mâncări pe care ai preparat-o de la A la Z. Lucrurile care ies din mâna noastră, care implică o interacțiune sporită sunt cele care ne produc cea mai mare satisfacție. În psihologie, acest fenomen are un nume venit din zona comercială. Se numește „IKEA effect” și se referă la atașamentul pe care orice om îl are față de lucrurile pe care le face singur.  Ingvar Kamprad, proprietarul IKEA, cu siguranță a înțeles cel mai bine acest lucru. Este unul dintre motivele pentru care, „obligarea” clientului de a-și asambla singur mobila este, în esență, un avantaj comercial esențial și nu o corvoadă.

Acestea fiind spuse, pun punct articolului de azi. Sper că te-am făcut să înțelegi mecanismul fericirii și astfel să ajungi mai aproape de ceea ce contează.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *