Planificarea este esențială pentru îndeplinirea obiectivelor

Planul de început de an

Iată-ne la începutul unui nou an. Parcă respirăm un alt aer, mai proaspăt, mai optimist. Ne dorim să schimbăm ceva în noi, să ne înscriem pe o traiectorie mai bună. E timpul așadar să înțelegem de ce planificarea este esențială pentru îndeplinirea obiectivelor.

Fiecare început de an ne oferă posibilitatea unui nou start, astfel încât e momentul perfect pentru a-ți stabili prioritățile. Ce-ți dorești anul acesta? Mai mulți bani, un job mai puțin solicitant, o excursie în jurul lumii sau o casă mai bună? Absolut nimic nu e nepotrivit, astfel încât e timpul să-ți stabilești exact ce vrei. Ești gata? Felicitări! Ai făcut primul pas. Ai o țintă pentru acest an.

Ce faci însă pentru ca ținta pe care ți-ai fixat-o să nu rămână doar un simplu vis? Ei bine, de-aici începe partea puțin mai complicată: ai nevoie de un plan. Poate-ți sună perimat, poate ți se pare aiurea, dar ai răbdare și ascultă-mă până la sfârșit. Așadar îți trebuie un plan. Ce este însă planul? Nu e o simplă declarație de intenții pozitive care nu te duc nicăieri. Pentru a fi eficient, un plan trebuie să fie clar precum un traseu stabilit pe o hartă. Trebuie să fie făcut în așa fel încât să te ducă din punctul A în punctul B cu ușurință.

Un exemplu de planificare

Sună prea general? Așa am crezut și eu până când un prieten mi-a arătat planul său de început de an(din 2016): un concediu de patru luni în Asia de Sud Est. Era un plan de început de an deoarece vacanța proiectată începea în luna noiembrie. Hai să vedem ce includea planul:

  • bugetul detaliat al vacanței și planul cât mai exact creionat; prețurile transportului și ale cazării luate în vedere au fost cele maximale;
  • sursa de finanțare a bugetului(o parte economii și o parte bani pe care trebuia să-i producă în timpul anului);
  • datele la care încep operațiunile birocratice(vize, chiziții de bilete de avion, etc.);
  • data de  la care începe negocierea cu angajatorul în vederea obținerii concediului(4 luni nu-i un concediu pe care să-l obții ușor nicăieri în lume);
  • planul alternativ în cazul în care nu reușește obținerea concediului;
  • alte detalii mai mult sau mai puțin esențiale.

În total vreo opt pagini cu detalii, termene și rezoluții. Probabil te macină curiozitatea să afli dacă a funcționat planul. În mare, da, mai ales dacă mă gândesc că aproape în fiecare zi primesc pe mail câte-o fotografie cu minunile pe care le descoperă amicul meu.

A funcționat impecabil partea cu bugetul, au fost rezolvate chestiunile birocratice, mai puțin problema concediului, astfel încât, cu două luni înainte de plecare amicul meu a fost nevoit să-și dea demisia de la actualul loc de muncă. Opțiunea era prevăzută în planul secundar de evadare. L-am întrebat dacă și-a făcut un plan pentru anul în curs și m-a surprins spunându-mi că îl are încă de când și-a dat demisia. O aventură antreprenorială care are ca dată de start întoarcerea din concediu.

Ce trebuie să știi atunci când îți faci un plan?

 De ce funcționează unele planuri și altele nu? Simplu: ține de modul de întocmire. Hai să vedem rapid cum trebuie să faci pentru a avea succes:

  1. Începe cu obiectivul principal, cu ținta. Este esențial să știi ce vrei;
  2. Fixează-ți obiectivele intermediare: „pentru a atinge ținta trebuie mai întâi să fac pasul A, pasul B, pasul C, etc.”
  3. Dacă unele(sau toate)obiectivele intermediare sunt prea complexe sau prea mari împarte-le în obiective mai mici. Obiectivele intermediare trebuie să fie precum bornele kilometrice de pe marginea drumului: puncte cheie în care se măsoară cu exactitate evoluția planului;
  4. Planifică-ți în detaliu pașii pe care trebuie să-i parcurgi pentru a atinge fiecare obiectiv intermediar. Acest punct este esențial deoarece aici trebuie să planifici acțiuni concrete, măsurabile zilnic. Spre exemplu, dacă ținta ta este să scrii o carte, la planificarea în detaliu trebuie să specifici efectiv câte pagini îți propui să scrii pe zi. Și e obligatoriu să te ții de asta!
  5. Uneori e necesar să-ți faci liste de acțiuni pentru fiecare obiectiv în parte. Dacă, spre exemplu, e nevoie de o anumită rutină zilnică ceva mai complexă, fă-ți o listă în care să bifezi fiecare acțiune. Ajută enorm.
  6. Urmărește totul pe calendar. Termenele precise, clar stabilite, marcate eventual într-un calendar vizibil fac minuni. Te ajută să te mobilizezi, să lupți mai eficient pentru realizarea obiectivului.

Urmărește aceste puncte și fă-ți planuri eficiente de bătaie. Te va surprinde cât de bine te vei descurca. Nu uita: totul începe cu o idee, se continuă cu un plan și se finalizează cu o realizare. Mult succes!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *